Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

BYOD v antropocénu – Na Vašem, (ale) Po Našem Část první: Východiska

            Už dlouho si „hraju s počítači ve škole“, a tak mám snad právo říci, že Bring Your Own Device  aneb  „Na Vašem, Po Našem“ (NVPN) je učitě  velmi perspektivní cestou v blízké budoucnosti ve všech školách. Jsem proto rád, že jsme si mohli první kroky s tímto přístupem, který zásadně mění pohled na počítače ve školách,  v rámci projektu  Microsoftu – Vzděláváme pro budoucnost – vyzkoušet. V několika příspěvcích se pokusím nastínit některé přednosti, ale také úskalí tohoto přístupu.

Když sledujeme vývoj technologií, nedá se předpokládat, že v brzké budoucnosti bude škola schopna technologicky stačit všem novým směrům rozvoje. Jen si připomeňme, že ani dnes nejsou interaktivní tabule ve všech školách, přitom je tato technologie dnes již vysloveně muzeální.

Už dnes není zvláštností, když ve třídě najdeme tablety s IOS, Android, Windows, občas Windows Phone, Symbian či dnes již asi slepou operační větví BADA. A to nemluvím o aplikačním softwaru, prezentačním softwaru, widgetech a všech možných hejblátkách či vychytávkách. Málo platné, svět se v hardwaru i softwaru notně otevřel, leč pro potřeby školy je to situace vpravdě komplikovaná. Návrat k univerzálnosti proto musí být dnes pro většinu škol jedním z hlavních směrů.  

Koneckonců se tato skutečnost v plné míře  prokázala také v rámci přehlídky výukových objektů DOMINO Česká republika 2013.

Zásadní změnou proti minulým ročníkům byl fakt, že učitelé využili 15 autorských programů na 120 přihlášených prací; vloni jsme měli možnost vidět vlastně jen nástroje pro interaktivní tabule. V prosinci 2013 se už objevily první vlaštovky z online prostoru (Prezi) – softwarové aplikace bez závislosti na hardwaru.  Významný byl také návrat mnohých soutěžících ke „tradičnímu“ MS Powerpoint se všemi jeho pokročilými funkcemi. Zájemce odkazuji na webové stránky http://domino.nidv.cz, kde si mohou tyto výukové objekty snadno vyhledat.  Například prezentace Svět energie  stojí vysloveně za zhlédnutí a využití na základních školách. K celkové přehlídce DOMINO se ještě vrátíme právě z tohoto ohledu, protože i ona vlastně předznamenává budoucnost cloudového prostředí a celkové trendy v oblasti nasazení digitálních technologií ve škole.

 

 

http://domino.nidv.cz/2013/objekty/detail/525

 

 

 

Škola se z pochopitelných důvodů nemůže starat o technologie v takovém rozsahu. Nemá na to lidi, prostředky, ale hlavně jí něco takového NAPROSTO NEPŘÍSLUŠÍ. Z pracovníků školy by se stali drábové hlídající technologie, nabíječi a přenašeči zařízení sem a zase tam.  Bez spolupráce se servisními organizacemi, s podporou zřizovatele a partnerů by se v brzké budoucnosti školy jen stěží obešly.

Jsem také rád, že se v lednu 2013 opět zahajují práce na strategii využívání digitálních technologií pro školy, protože bez soustavné podpory ministerstva, která tak strašně chyběla v posledních letech, by nebylo možné držet se stávajícími evropskými trendy krok. Jsem bytostně přesvědčen, že se tato strategie musí zaměřit právě na univerzální řešení bez závislosti na hardwaru.Pokud tedy škola hledá svou budoucnost, myslím si, že to zkrátka nemůže řešit vybudováním jedné či dvou multimediálních učeben – jakýchsi katedrál, jak si je kdysi stavěli králové, a je úplně jedno jestli v nich je jen projekční plocha či dotykové obrazovky nebo 15 tabletů. Digitální technologie musí být zpřístupněny VŠEM žákům bez rozdílu. Opačné trendy jen rozšiřují digitální propast mezi žáky, a vlastně svým způsobem i mezi učiteli. Znám několik příkladů, kdy do „katedrál“ mají přístup jen vyvolení či ti poddaní, kteří sem chodí obdivovat techniku, nikoli s ní pracovat a natož ji smysluplně využívat.

Škola má v zásadě pouhé dvě možnosti svého rozvoje v nejbližší budoucnosti, které musí jít ruku v ruce:

  • vzděláváním učitelů a rozšiřováním jejich digitálních dovedností – soft skills.
  • podporou vnesených technologií a zajištěním přístupu do cloudového prostředí prostředí online či offline, které technologie sjednotí pracovními nástroji.

Všechny ostatní pokusy jsou nesourodé, mají částečný význam, protože nedokážou postihnout větší část žákovské a učitelské populace. Oba úkoly jsou však pro personál školy, technický či pedagogický gordickým uzlem či oříškem, který by si dnes netroufla rozlousknout veverka ani Popelka. Ty, které alespoň skořápku nakřapnou, jsou mezi učitelským sborem v červené knize chráněných živočichů.Tyto trendy jsou sice zřejmé, přesto ale některé školy hlásají školu zcela „bez domácích úkolů“. Z pohledu síťové generace je však takový přístup docela legračním anachronismem, protože role školy je dnes zásadně jiná. Žák se už neučí zásadně ve škole, ale kdekoli a jeho propojení s učitelem jak mentorem a rádcem je přímo nezbytné. Dnes tu máme naopak „školy naruby“ a celou řadu nových zcela neortodoxním a efektivních řešení. O nich tak zasvěceně píše pan Brdička. Co ale na tyto dosud nepředstavitelné změny učitelé?

Učitelé si navykli používat klasická síťová řešení, ovládat adresáře, dělat si prezentace či interaktivní výukové objekty, umí promítat, počítač je pro ně vyhledávací zařízení na recepty, prohlížení a přeposílání fotografií, ale ve třídě jsou velmi často zpátky v době křídové. A najednou, v antropocénu, jak se občas dnešní geologické období nazývá,  po nich chceme, aby přešli do cloudových služeb, aby sdíleli prezentace, své výstupy, řídili navíc digitální technologie žáků a v zásadě s nimi kooperovali!!! To znamená přeskočit tři geologická období :)

Ale dinosauři doby křídové ještě zdaleka nevymřeli. Ani dnes, jak se ukazuje ve zjištěních ČŠI, není počítač využíván ve více než 20 procent hodin. A to ještě v režimu Počítačem podporovaná/ý učitelka/učitel. Nadějí však je, že přechod od tradiční výuky doby křídové do doby pozdní křídy trval JEN pouhých 15 let. Kdybych neměl obavy ze silně se durdící paní učitelky, vložil bych sem jednu fotografii. Paní učitelka promítá na projekční ploše interaktivní tabule biologická schémata, ale jezdí po nich typickým dřevěným ukazovátkem. Fotografie by to byla víc než výmluvná. Tak tedy alespoň jeden obrázek nalezený v knihovně clipartů MS Microsoft Office online. Jediné, co se změnilo, je právě ta tabule za paní učitelkou. Jak je to u vás na škole? Budu rád, když začneme společnou diskuzi, která třeba bude moci přispět trochou do mlýna realizačnímu týmu ministerstva při jeho práci na strategii rozvoje digitálních technologií do roku 2020.

 

Milan Hausner
ředitel školy, ZŠ Lupáčova


    hodnotili 2 uživatelé

4 komentáře k příspěvku

  1. avatar

    Děkuji za pěkný příspěvek, pane řediteli. Zaujalo mě v něm použití akronymu BYOD namísto BYOT (device vs. technology). Chápu to správně tak, že BYOD vídáte častěji?
    Díky a hezký den.
    Mr

  2. avatar

    Dobrý den, děkuji za pochvalu. Věřím, že se vám bude líbit i pokračování.  Obecně se používají obě: (technology či device). V podstatě nevím, který termín je mi bližší. Nejspíš to NVPN

  3. avatar

    I'd like to change some money testoforce hoax Part of that optimism is due to the Wraith, a two-door coupe version of the Ghost model introduced this year as the most powerful Rolls-Royce with its twin-turbo, 6.6-litre V12 engine. About 40 percent of orders for the Wraith, priced between the flagship Phantom and the "budget" Ghost, are coming from Asia.
    xenical 120mg capsules 84 (s3) Plenty of very senior people in the industry still refuse fully to recognise the help they had got from the state during the crisis. When Mr Diamond told British politicians in 2011 that “there was a period of remorse and apology for banks…I think that period needs to be over,” he committed the cardinal error of thinking bankers could decide for themselves when they stopped saying sorry.  
    lexapro 20 mg cost walmart The shocking thing for me wasn't that male students might dominate classroom discussions or that female students might need coaching on how to speak up or that mostly male faculty might have an intrinsic bias towards assertive male students when it comes time to give grades, half of which are based on amorphous "class participation."
    kamagra apteka kielce Army Staff Sergeant Robert Bales (L) and Judge Col. Jeffery R. Nance is seen in a courtroom sketch as he is arraigned on 16 counts of premeditated murder, six counts of attempted murder and seven of assault at Joint Base Lewis-McChord, Washington January 17, 2013.
    kamagra oral jelly paypal kaufen
    The ARISS radio contact is one in a series with educational activities in the U.S. and abroad to improve teaching and learning in science, technology, engineering and mathematics. It is an integral component of Teaching From Space, a NASA Education Office.
    does rogaine help hair growth Some of the masterpieces on display at the British Museum, including Kitagawa Utamaro's "Poem of the Pillow" (1788) - one of the most celebrated shunga sets of all - show a wide variety of people engaged in love-making and emphasize the universality of sexual enjoyment.
    what is the prescription drug lexapro used for "Instead of producing overblown PR about budget cuts, Warwickshire Council should focus on finding savings by stopping wasteful spending on things like these unnecessary videos which will in turn save taxpayers’ cash.”
    liquid v basement funk BUT NOT THIS: At some parks, where access is not controlled by gates or entrance stations, people can continue to drive, bike and hike. People won't be shooed off the Appalachian Trail, for example, and parks with highways running through them, like the Great Smoky Mountains, also are likely to be accessible. Officials won't scour the entire 1.2 million-acre Grand Canyon park looking for people; those already hiking or camping in the backcountry and on rafting trips on the Colorado River will be able to complete their trips. The care and feeding of the National Zoo's animals will all go on as usual.
    levitra a buon prezzo Ali Akbar Salehi, the head of Iran’s Atomic Energy Organisation, said that a number of saboteurs had been monitored and then seized before they could carry out the attack. “Four of these individuals were caught red-handed and their interrogations are ongoing,” Mr Salehi told the semi-official Mehr news agency.
    zyprexa 7653 The hypocrisy clearly lies with Israel & the West - in keeping quiet about the nuclear weapons Israel has developed but taking a totally prejudicial view of Iran's nuclear energy programme. How come no such sanctions are imposed on Israel - these double-standards have to stop or these vitriolic statements against Iran from the likes of Obama & Netanyahu have no credibility whatsoever.

  4. avatar

    K té paní učitelce promítající biologická schémata - doufám, že všichni čtenáři chápou, že tím nesmyslným prvkem v historce není dřevěné ukazovátko, ale ta "interaktivní tabule".


    Přesně jak Ing.Brdička a další varovali, už se tu od učitelů chce, aby aby přešli do cloudových služeb. Samozřejmě, ředitel může svým učitelům poručit úplně cokoli. Jenom připomínám, že požadavek přechodu do cloudových služeb se týká implementace, zatímco ostatní požadavky - "aby sdíleli prezentace, své výstupy, řídili navíc digitální technologie žáků a v zásadě s nimi kooperovali" - jsou záležitosti funkční. Mně by to asi nikdo nevěřil, ale jistý Jan Sokol kdysi dávno pravil, že šéf může svým podřízeným poručit buď co mají dělat nebo jak to mají dělat, ale nikoli obojí současně.

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.