Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

Není tablet jako tablet

Tablety ve škole je v současnosti hodně diskutované téma – a to nejen v tomto blogu.  Není ale nikde psáno, že pokud chce škola realizovat výuku 1:1 (tj. jedna k jedné, kdy každé dítě má vlastní pracovní zařízení), musí se „omezit“ právě jen na tablety. Existuje celá škála různých druhů zařízení, které lze stejně dobře využít pro styl výuky 1:1. Záleží na tom, co která škola preferuje, jaké jsou její požadavky.

Tablet vs. notebook

Tablety jsou mezi učiteli zatím spíše neznámé, nebude na škodu stručně shrnout hlavní rozdíly tabletů a běžných notebooků:

  • Tablety využívají vícedotykové ovládání, což znamená, že uživatel může ovládat počítač více prsty najednou a používat při tom gesta. Pro zadávání textu se používá softwarová klávesnice, která se v případě potřeby zobrazí na displeji. K většině tabletů lze připojit externí klávesnici. U některých je externí klávesnice součástí přístroje (viz dále).
  • Velikost displeje tabletů se zpravidla pohybuje mezi 7 a 10 palci, pro srovnání: notebooky bývají vybaveny displejem o velikosti cca 11 až 18 palců. Tablety jsou tedy mobilnější a výrazně lehčí.
  • Výdrž na baterie je u kvalitních tabletů zpravidla výrazně delší, než u tradičních notebooků.
  • Tablety jsou také zcela bezhlučné, operační systém a data jsou ukládána na interní flash paměť, nikoli na tradiční pevný disk s mechanicky otáčenými plotnami. Vzhledem k úspornému procesoru v naprosté většině nepotřebují aktivní chlazení, tzn. nemají žádný větráček, který by hluk vydával.
  • Obsahují množství čidel (např. akcelerometr, gyroskop, světelné čidlo, proximity sensor, digitální kompas, teploměr, GPS, mikrofon, kameru, fotoaparát) a díky nim dovedou reagovat na různé situace, např. díky gyroskopu automaticky otáčejí obraz v závislosti na poloze držení tabletu (na šířku, na výšku) tak, aby byl text stále čitelný.
  • Disponují zpravidla dvěma kamerami (méně kvalitní vpředu, kvalitnější vzadu), mikrofonem a reproduktory.
  • Do počítačové sítě či internetu se přihlašují pomocí bezdrátové sítě (Wi-Fi, 3G/4G, příp. Bluetooth), nikoli klasickým Ethernet kabelem.
  • Aplikace pro tablety se stahují z internetového obchodu výrobce operačního systému, nešíří se přes CD nebo DVD nosiče.
  • Tablety jsou považovány více za spotřební materiál, jejich cena je zpravidla nižší než bývá cena notebooků.

Není tablet jako tablet

S jistým zjednodušením jsem popsal hlavní rozdíly tabletů a notebooků. Notebooky to dnes nemají jednoduché, procházejí jakousi krizí identity – nikdo neví, která kategorie zařízení projde touto krizí vítězně, kterou cestou se vývoj vydá, a který typ počítače budeme používat v budoucnu nejčastěji. Ono se totiž řekne tablet, ale není tablet jako tablet. Výrobci se snaží hledat inovativní řešení, které by oslovilo další uživatele a tak dnes můžeme vybírat (tedy, alespoň co do konstrukce) z více kategorií dotykových počítačů.

Společnost Microsoft vsadila na kontinuitu, a ač do svých Windows 8 přidala možnost moderního uživatelského rozhraní nazvaného Modern UI (ano, to jsou ty barevné dlaždice), zároveň je možné pracovat s plochou (tzv. desktop), tedy obdobně, jako tomu bylo u minulých verzí Windows. V takovém případě se hodí mít k tabletu připojenou klávesnici a to je vlastně i jedna z velkých výhod dotykových počítačů s Windows.

Dva v jednom

K tabletu s Windows je možné připojit klávesnici bezdrátově přes Bluetooth, případně pomocí USB kabelu. Velký zájem škol je o zařízení, která Microsoft označuje jako Tablet PC. Jedná se o tablet, který je možné připojit k zařízení někdy nepřesně označovém jako dokovací stanice. Obsahuje především klávesnici, zpravidla i další baterii pro prodloužení výkonu počítače a množství konektorů (zejména USB). Žáci tedy mohou využívat výhody lehkého tabletu, například pro pořizování videí k dokumentaci nějakého zajímavého fyzikálního jevu a následně připojením klávesnice pracovat s téměř plnohodnotným počítačem, na kterém video zpracují, otitulkují a vystaví na Internet.

Obdobně fungují i tzv. konvertibilní zařízení. Jak název napovídá, mohou se jednoduše a rychle proměnit z plnohodnotného počítače v tablet anebo obráceně. Tato zařízení obsahují klávesnici, kterou je ale možné pomocí důmyslného kloubu či obdobného zařízení otočit, přesunout či zasunout tak, že v ruce najednou držíte placku, tedy pardon, dotykový displej, který funguje jako tablet. Hlavním znakem této kategorie je skutečnost, že klávesnici nemůžete zapomenout doma, protože je od těla počítače zpravidla neoddělitelná.

Další kategorií jsou notebooky, které ale obsahují dotykový displej. Takových bude stále přibývat a troufnu si věštit, že časem notebooky bez dotyku z trhu téměř zmizí. Výhoda je opět zjevná – uživatel může kombinovat práci s touchpadem, s dotykem přímo na obrazovce a případně si i připojit externí myš.

Speciální a stále oblíbenější kategorií notebooků jsou ultrabooky, které jsou nejen extrémně tenké a lehké, ale také startují do několika málo vteřin a většinou obsahují místo klasického pevného disku interní flash paměť SSD. I nové ultrabooky samozřejmě disponují dotykovým displejem.

Poslední kategorií jsou počítače All in One (vše v jednom), nejvíce podobné tradičním stolním počítačům, které ale jsou přímo integrovány do monitoru. Učitel využívající takový počítač nemusí mít pod stolem stále překážející plechovou skříň (šasi), dokonce klávesnice i myš může být připojena bezdrátově. I tato zařízení mají samozřejmě kvalitní dotykový displej.

Hranice výše popsaných kategorií tabletů a dotykových počítačů nejsou ustálené, občas jsou méně zřetelné. České školy jsou velmi různorodé, každá chce počítače využívat jinak a tak by široká nabídka kvalitních počítačů ovládaný dotykem měla uspokojit každého ředitele či ICT koordinátora, který se rozhodne modernizovat školní strojový park. Konkrétní příklady počítačů výše popsaných kategorií s Windows 8 je možné najít na www.atraktivnipocitace.cz nebo na www.microsoft.com/cze/education/vzdelavameprobudoucnost/zarizeni/.

Jak již víte z předchozího blogového příspěvku, každá škola zapojená v projektu Vzděláváme pro budoucnost používá jiný scénář a tudíž i různé kategorie dotykových počítačů.

Ondřej Neumajer


    hodnotil 1 uživatel

Jeden komentář k příspěvku

  1. avatar

    Stolen credit card viagra pills for sale online
    The self-regulator reviewed practices at 200 firms to gauge Wall Street's efforts to comply with the 15-month-old rule, which was itself an attempt to enhance and clarify the so-called suitability standard that brokers face. The rule now requires that brokers' recommendations be suitable for investors at all times, based on factors such as their age and risk tolerance.
    oxcarbazepine carbamazepine hyponatremia The president has said he'll make a decision "once the facts are clear," although Defense Secretary Chuck Hagel said Friday that Obama had asked the Pentagon to prepare military options for Syria. 
    does amitriptyline 10 mg help you sleep Home insurance was included in the $1,509 that the average older consumer spent on home maintenance, repairs, insurance and other related expenses. If only one-third of that was spent on insurance – about $500 – the total average spending on insurance by older consumers would be about $4,750. That's an eighth of total household spending just for insurance, or nearly as much as the older household's average spending on food – including food at home and at restaurants.
    avanafil generic india - She has extensive policymaking experience. Before her appointment as Fed vice chair in 2010, Mrs Yellen took part in US monetary policymaking as president of the San Francisco Federal Reserve Bank from 2004-2010, and as a governor on the Fed board from 1994 to 1997. She also chaired President Bill Clinton's Council of Economic Advisors from 1997 to 1999.
    bactrim 200 40 mg sspansiyon endikasyonlar SIR – If the recent quest by the English Touring Theatre to find the nation’s favourite play makes people interested in theatre, then I’m all for it (Comment, September 17). But why do we like a particular play? Did we see it on the day “he” proposed? Had we studied it for

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.