Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

Efektivní učení s pomocí moderních technologií

Východiskem efektivního učení je motivace, tím rozumíme potřebu dítěte něco zjistit, vypočítat, sestrojit, najít nebo zdůvodnit. Tato potřeba narůstá s úspěchem!  Motivace je pro úspěšné vyučování klíčová. Je důsledkem řešení přiměřeně náročných úloh a úkolů. Žák, jenž řeší úlohy či úkoly příliš jednoduché, nemůže zažít radost, protože práce jej nudí až otravuje. Na druhé straně žák, který již při přečtení úlohy ztrácí naději, že by ji vyřešil, nemůže zažít radost, protože rezignuje nebo je dokonce frustrován. Z toho plyne důležitá dovednost učitele: rozpoznat schopnosti svých žáků a dávat každému přiměřené úlohy, které mu umožní zažít radost z úspěchu. Kvalitní efektivní výuka je o co největším individuálním přístupu učitele k žákům či studentům. Učitel se musí snažit vzdělávat každé dítě na maximum jeho možností.

K tomu je nutné změnit vzdělávací obsah tak, aby se pojmenovali dovednosti, které se budou systematicky graduálně rozvíjet v celém vzdělávacím systému, a stanovili se jednotlivé hladiny úrovně těchto dovedností pro zjištění aktuální úrovně vzdělání u žáka a zároveň stanovení strategii pro splnění další úrovně.

Pro konkrétní příklad jsem si vybral matematiku. Dovednosti, které v matematice systematicky graduálně rozvíjíme v celém vzdělávacím systému, jsou například řešení slovních úloh, prostorová a rovinná orientace, práce s číslem, řešení geometrických úloh či třeba práce s daty. Ke stanovení jednotlivých hladin úrovní těchto dovedností využíváme v naší škole Bloomovu taxonomie.  Pokud cílem celého vzdělávání je pro nás rozvoj myšlení žáků či studentů, je tato taxonomie výborným systematickým vodítkem. Bloomova taxonomie obsahuje 6 úrovní náročnosti myšlenkových operací od nejjednodušší zaměřené na pouhé zapamatování přes porozumění, aplikaci, analýzu, vyhodnocení až po nejvyšší úroveň tvořivost.  

Pro představu uvádím příklad rozpracování hladin dovednosti řešení slovních úloh v matematice pomocí Bloomovy taxonomie

  1. hladina zapamatování – vyhledá a zapíše klíčové informace ze slovní úlohy
  2. hladina porozumění – znázornění či zakreslí slovní úlohy slovní úlohu
  3. hladina aplikace – stanový způsob řešení a slovní úlohu vyřeší
  4. hladina analýza – hledá další způsoby řešení
  5. hladina hodnocení – vyhodnotí nejefektivnější způsob řešení
  6. hladina tvořivost – vytváří slovní úlohy se stejnou strategií řešení

Zavádění vzdělávacího systému směřujícímu k individualizaci bez moderní IT technologií není možný. Nejdokonalejší pomocí pro učitele je IT zařízení pro každého žáka či studenta, neb v tu chvíli opravdu dojde k dokonalé individualizaci. Pomoc IT technologie s individualizací ve vzdělávání můžeme rozdělit na několik oblastí.

1. Vytváření úloh na jednotlivé hladiny oborových dovedností

Pokud žáci či studenti řeší úlohy na papír, postačí nám k tvorbě běžný balík kancelářských programů obsahující textový, tabulkový či prezentační program. Pokud ale chceme IT technologii plnohodnotně využít k individualizaci, je dobré, aby žáci či studenti řešili úlohy přímo v počítači. K tomu využíváme zatím hlavně software k interaktivním tabulím, který v uživatelsky jednoduchém prostředí umožňuje učitelům tvořit aktivní úlohy schopné řešit i na dotykových zařízeních.

2. Kategorizace typů úloh a jejich vzájemné sdílení mezi učiteli.   

Umísťování vytvořených úloh do společného prostředí, které umožňuje sdílení, dnes není problém. Buď využíváme vnitřní intranet, nebo nově cloudovské prostředí prostřednictvím například Office 365.

Mnohem důležitější pro individualizaci ve vzdělávání je však kategorizace úloh, která pomáhá systematicky třídit všechny vytvořené a uložené úlohy a hlavně učí pedagogy si uvědomovat smysl, zaměření a náročnost jednotlivých úloh pro žáky a studenty. U každé úlohy či aplikace je nutné si uvědomit, kterou myšlenkovou operaci rozvíjí. Bohužel v současné nabídce většina aplikací či výukových programů je méně náročných, neboť rozvíjejí hlavně znalosti a porozumění odborných pojmů.  Úloh na zdokonalování analytického myšlení či tvořivosti je obecně méně jak v učebních tak v nabídce počítačových programů či dotykových aplikací.

3. Individuální přístup při hodině 

Při počtu 25 žáků či studentů ve třídě je individualizace výuky bez pomoci IT technologie složitá. Pokud každé dítě třídy používá k výuce svoje zařízení, jsme schopni dosáhnout maxima individuálních možností jednotlivých žáků či studentů. Žáci řeší úlohy adekvátních jejich možnostem a na základě okamžité zpětné vazby postupně zvyšují svou náročnost. Není to však klasický e-learningový kurz, který je vhodný hlavně k domácí přípravě. V našem případě je hlavní postavou učitel, který určuje typy úloh, dává zpětnou vazbu a motivuje žáky k vyšším nárokům. V naší tabletové třídě využíváme program LANSCHOOL, který učiteli umožňuje okamžité sledování činnosti jednotlivých studentů a žáků, urychluje komunikaci je však i schopen vytvořit prostředí, ve kterém se žáci mohou pohybovat.   

Mgr. Jan KORDA

ředitel školy Základní škola a mateřská škola Lyčkovo náměstí 6, Praha 8-Karlín


    hodnotili 2 uživatelé

2 komentáře k příspěvku

  1. avatar

    Děkuji za článek - zařadila jsem si ho do kolekce.

  2. avatar

    Ano, také uznávám Bloomovu taxonomii. Ale jestliže je celá práce školy na této taxonomii založena, pak by bylo dobré jí rozumět a dobře ji aplikovat a zdá se, že tomu zde tak není. Jestliže žák "vyhledá a zapíše informace" ze slovní úlohy, pak nejde o 1. hladinu Bloomovy taxobomie, ale o 2., o porozumění. Jednak si nic nezapamatoval, jednak si může vypsat nesmysly. 2. hladina porozumění pak zahrnuje i grafické znázornění úlohy, ale formulace v článku zrovna zde srozumitelná bohužel vůbec není. Z tohoto zpracování někdy natolik jasně vychází způsob řešení, že jeho volba je součástí procesu porozumění. Pak je trošku sporné, zda 3. hladina aplikace má začínat "stanový způsob řešení".
    Jinak mě zaujalo, že ZŠ kombinovanou s MŠ navštěvují žáci a studenti.

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.